Победете болката в ставите с помощта на упражненията във вода

Търсите интересни възможности за тренировка през лятото? Оставете фитнес обувките си в килера и се отправете към басейна. Водната гимнастика за хора с проблеми с опорно-двигателния апарат и износени стави, както и водната аеробика и аква спинингът при наднормено тегло, стават все по-популярни и голяма част от спортните клубове в цялата страна предлагат такива групови занимания.

Водната гимнастика може да бъде чудесно решение, ако болката в ставите е голяма, тъй като водата поема до 80% от теглото на трениращия и олекотява тялото, като не ги натоварва. Тя оказва 12 пъти по-високо съпротивление от въздуха и дори само ходенето в басейна укрепва и изгражда мускулите.

Многобройни са предимиствата, които водната терапия предлага за добро физическо натоварване на хора със ставни болки и увреждания:

  • Водата олекотява движенията и намалява въздействието им върху ставите.
  • Упражненията във вода, подобряват сърдечно-съдовата система, баланса и обхвата на движение.
  • Температура на водата около 38 градуса в топлите минерални басейни помога за облекчаване на болката в ставите. По-ниските температури може да не накарат ставите ви да се чувстват толкова добре, но все пак ще се възползвате от предимствата на тренировката.
  • Водата има по-голямо съпротивление от въздуха, което означава, че физическите активности във вода изискват повече усилия и в крайна сметка при тях се изгарят повече калории.
  • Водната гимнастика помага за контрола на дишането, увеличава устойчивостта и гъвкавостта на тялото.

Някои спортни клубове и обществени басейни имат програми, предназначени за хора с артрит. Обикновено тренировката е с продължителност от 1 час и включва загрявка, аеробна част, в която се редуват периоди на вдигане и намаляване на пулса и стречинг – разтягане за отпускане на мускулатурата. Със специални уреди се натоварват всички мускулни групи, като вероятността от получаване на травми е сведена до минимум. Курсовете се провеждат във вода на нивото на гърдите или в дълбоки води, където участниците нямат контакт с пода на басейна и се поддържат от спасителни жилетки. Дълбочинните курсове обикновено са по-интензивни и могат да бъдат от полза за хората с тежка болка и увреждане на ставите. Тези тренировки отнемат въздействието на гравитацията и позволяват на ставите оптимално огъване, което може да подобри обхвата на движение.

Ако не сте тренирани или не можете да плувате, не се притеснявайте. Курсовете за водна гимнастика са предназначени за всеки, включително и не плувци. И ако се влюбите в плуването, можете да продължите да ходите и през по-хладните месеци на годината – просто преминете към закрит отопляем басейн.

Какво ви е необходимо:

Нищо повече от бански костюм и джапанки. Спортните занимания във вода се провеждат със специални уреди, чрез които се натоварват всички мускулни групи. Предоставят се от инструкторите и  те ще Ви дадат най-точни иструкции за безопасното им ползване.

Как действа:

Различните упражнения са  насочени към отслабване, стягане на различни мускулни групи, профилактика за определени заболявания, както и коригиране на стойката в ежедневието.

Опитайте:

Застанете изправени, с рамене назад, повдигнете гръдния кош и задръжте ръцете опънати леко встрани. Бавно се придвижвайте напред, като стъпвате с целия си крак на дъното на басейна (вместо само на пръсти), с пета, която слиза надолу, после ходилото. Избягвайте да натоварвате гърба си, като поддържате коремните мускули ангажирани докато ходите.

Добавяне на интензитет:

Повдигането на коленете помага на тренировката да повиши натоварването. Можете също да правите интервални тренировки – да засилите движенията на ръцете и краката за кратък период, след това да се върнете към нормалното си темпо, като повторите процеса няколко пъти.

Намерете клуб, предлагащ групови занимания:

Ако никога не сте правили водна гимнастика, инструкторът може да Ви препоръча правилните упражнения и натоварване в зависимост от физическата Ви подготовка, възраст или специфично заболяване. Освен това може да бъде забавно да тренирате с други хора под съпровода на приятна музика.

Предпазвайте се:

Чрез упражняване в басейна през горещите месеци ще избегнете проблеми, които могат да съпровождат други летни тренировки на открито, като топлинен удар и обезводняване. Но вие все пак ще  трябва да продължите да пиете вода, не оставяйте тялото си дехидратирано.