Как да поддържаме здрави ставите и костите си

Костите и ставите ни съставляват скелета на нашето тяло. Можете да ги поддържате здрави с точното количество упражнения, начин на хранене и на живот.

  1. Старайте се да поддържате добра стойка и здравословни навици, за да избегнете ненужно натоварване на ставите и костите
  • Когато сте седнали, поставете двата крака на пода или така, че да имате добра опора;
  • При продължително стоене в изправено положение разпределяйте тежестта и напрeжението между двата крака;
  • Дръжте гърба си изправен при работа или при учене, при необходимост приближете масата или бюрото към себе си или сменете стола с такъв с подходяща височина, така че да не седите прегърбени;
  • Повдигайте и носете по-малки тежести. По-добре е да пренесете тежките покупки от колата до дома си на няколко пъти отколкото да се натоварите с всичките наведнъж;
  • Носете товара на двете си рамена, като се убедите че връзките на раницата ви са стегнати еднакво и тежестта се разпределя равномерно;
  • Дръжте главата си изправена като избягвате рязкото и наклоняване напред или настрани;
  • Спете на възглавница с подходяща височина, която позволява на гърба да остане прав докато спите;
  • Избягвайте да стоите седнали, прави или легнали с извит гръб;
  • Носете леки и удобни дрехи;
  • Избягвайте да седите в позиция, която оказва натиск върху гръбначния стълб или опашната кост.
  1. Носете подходящо облекло

Прекалено тесните дрехи или не достатъчно еластичния материал не позволяват на определени части на тялото да поддържат натуралните си форми. Тесните дрехи също така дразнят и намаляват мускулната и нервната флексия и ограничават свободната циркулация на кръвта и лимфната течност. Ставните връзки поддържат костите на мястото им и когато носите тесни дрехи тези естествени опори ще бъдат отслабени. Ето защо носете удобно облекло и през студените дни поддържайте тялото си топло с повече слоеве дрехи. Избягвайте стегнатите обувки, които могат да деформират стъпалото. Обувките с високи токове, любими на дамите, могат да извадят тялото от естествената му позиция, което увеличава предпоставките за нараняване.

  1. Хранете се здравословно

Не пренебрегвайте храните богати на калций, минерал особено важен по време на растежа през тинейджърските години, когато се образува нова костна тъкан бързо. Тъй като тялото ви непрекъснато заменя стара костна тъкан с нова е важно да поддържате приема на калций висок през целия си живот. Витамин D също е необходим и може да бъде получен чрез подходящо излагане на слънце. Протеините са важна съставна част от дневното  меню, тъй като осигуряват аминокиселини за изграждане на ставите.

  1. Бъдете внимателни, за да избегнете наранявания и травми

При фрактура на кост незабавно отидете на лекар. Необходимо е да обездвижите крака или ръката с помощта на превръзки или шини. Използвайте подръчни материали – части от дрехи, пръчки, дъски, клонки. При полагане на шината трябва да обхванете не по-малко от две стави над и под мястото на счупването.

При нараняване на става или сухожилия осигурете неподвижност и покой на ставата, наложете лед или специален охлаждащ пакет на засегната зона, като по този начин се намалява болката и отока на тъканите.

Предотвратяване и лечение на заболявания на костите и ставите

Неправилното натоварване на ставите при спортуване, заседналия начин на живот, наднорменото тегло, неправилната поза са предпоставки за разпространението на ставните заболявания все по-често сред младите хора. Доказано е, че намаляване на теглото само с 5 кг. понижава значително риска от заболявания на ставите.

Консумация на здравословна храна и ежедневен прием на достатъчно количество основни съставки, необходими за поддържане на структурната и функционална цялост на ставния хрущял са едни от начините за забавяне на процесите на износване на ставите.

Хранителни добавки като Флексодон С800 осигуряват дълготраен комфорт на ставите. Съдържащите се в него активни съставки ефективно подобряват  функцията им. За подобряване на функцията на хрущяла и на ставата се изисква време. Препоръчително е да се правят по два тримесечни курса годишно за максимално добър ефект.