Хранене при остеоартрит

hranene-pri-osteoartritВнимание какво слагате в чинията си, особено ако болките в ставите се обаждат често! Това е накратко съветът, който дава Европейската лига срещу ревматизъм в Париж. И по-конкретно: по-малко мазнини и контрол върху холестерола, за да си помогнем и при артрози.

Някои видове мазнини водят до засилване на възпалителните процеси в ставите на организма, поради увеличеното количество на простагландини. Увеличеният брой на простагландини се дължи на свръхконсумация на храни, съдържащи голямо количество наситени мазнини: най-вече храни от животински произход, като масло, свинска мас и сланина, колбаси, яйца. Крайният резултат е възпаление, подуване, болка и ставни изменения при наличие на ревматичен артрит.

Кои храни са подходящи за диета при артрит и в частност остеоартрит?

При приблизително 60% от страдащите от ревматичен артрит, следването на вегитарианска диета води до облекчаване на симптомите и най-вече сковаността в засегнатите области.

Друг важен извод, идващ от множество международни проучвания е, че възпалителните процеси в ставите намаляват при увеличаване на на омега-3 мастни киселини в ежедневното ни меню. Научете повече за въздействието на омега-3 мазнините при остеартритни заболявания.

Омега-3 мастни киселини се съдържат най-вече в рибата, обитаваща студени водни басейни – сьомга, пъстърва, а също и в мазните риби – скумрия, сардини, хамсия. Ефектът от омега-3 мастните киселини не е моментален. Нужни са седмици, дори месеци, за да се отбележи реален резултат от въвеждането на диета, богата на омега-3 мастни киселини.

Ролята на Средиземноморската диета при остеоартрит

Известната в цял свят Средиземноморска диета всъщност е извлечена от хранителните навици на хората живеещи в Гърция и Италия. Тази диета не е нито ограничаваща, нито има конкретния смисъл на диета, за която задължително се счита, че крайната цел е загубване на излишните килограми. Основният смисъл на този тип диета е здравословното хранене. В случая става дума за включване на определен тип храни в ежедневното меню.

Какви продукти включва Средиземноморската диета?

Списъкът от „магични съставки“, включени в Средиземноморската диета не е особено дълъг:

  • Плодове и зеленчуци, които набавят нужните витамини за организма.
  • Макаронени изделия, приготвени от пълнозърнести брашна, богати на въглехидрати и фибри.
  • Зехтин, богат на мононаситени мазнини.
  • Риба и всякакъв вид морски храни, съдържащи омега-3 мазнини, нужни за правилното функциониране на организма.
  • Бобови култури: леща, боб, нахут, които съдържат лесно разграждащи се белтъчини
  • Вино, чийто прием в умерени количества спомага укрепването на артериите и нормализира нивото на холестерол.
  • И накрая трябва да се отбележи, че Средиземномоската диета е с ниско съдържание на животински мазнини и захар.В

Важни хранителни елементи при артрити

Сред витамините с особено значение за артритните заболявание е фолиевата киселина (DHA), която спада към витамините от В-групата. Съдържа се в лещата, доматите, цитрусовите плодове, листните зеленчуци.

Селенът неутрализира свободните радикали, които водят до нарушаване на здравите тъкани в организма. Изследвания доказват, че болните от артрити имат ниско съдържание на селен в кръвта. Достатъчни са 100 грама риба тон на ден, за да си доставите нужните количества селен.

Витамин D участва в усвояването на калций и фосфор в организма, които са жизнено важни за здравето на костите. Освен това има противовъзпалителен ефект. Затова премахването на млечни продукти, богати на калций, не е препоръчително за хора, страдащи от артрит.

Глюкозамин и хондроитин спомагат за поддържане на ставите здрави. Костният бульон, приготвен от телешки или пилешки кости, е един от начините да се набавят по естествен начин нужните за организма глюкозамин и хондроитин.

В заключение

Проучване, публикувано в The Annals of Rheumatic Diseases, проведено сред хора, страдащи от ревматологичен артрит, показва, че наднорменото тегло намалява до 51% възможността от придобиване на контрол върху симптомите на заболяването и намалява до 42% възможността те да изчезнат напълно.

За да стане ясно как точно излишните килограми влияят върху артрита, трябва да споменем, че натрупаната в излишък мастна тъкан влияе върху хормоналния баланс и имунната система. Освен това мастните клетки реагират допълнително при възпаление, като отделят  хормоноподобни вещества и възпалителни молекули, като интерлевкин-6, което допълнително влошава състоянието на възпаление. Крайният резултат е болка, подуване или скованост в областта на ставите.