Упражнения за здрави стави – гръбнак

uprajneniq-za-zdravi-stavi-grabnakОбичайната разходка в парка вече не ви носи същото удоволствие както преди, защото се налага от време на време да сядате, за да си починете заради натоварването на ставите. Игрите с внуците също са по-ограничени от преди, защото безспирното клякане, ставане, тичане и дори скачане вече не ви е по силите. А те ви дърпат ли, дърпат с умоляващи очи…

Консултацията с лекар ви успокоява, че е рано да се говори за остеоартрит, но въпреки това – предупреждението е налице. Това заболване на костите и ставите засяга голяма част от хората с напредването на възрастта и никой не е застрахован. Най-често се засягат областите, които понасят най-голямо натоварване като колената, гръбнака, ходилото и таза.

Добър начин за профилактика на остеоартрит е включването на раздвижвания в ежедневната ни програма. Упражненията укрепват мускулатурата и подпомагат да запазите капацитета на движението, за да се възпрепятства неговото ограничаване с времето.

Преди извършване на упражненията е необходимо да направите кратко загряване чрез леки движения или затопляне на ставите с топла кърпа. Може да изберете да раздвижвате отделни групи през различни дни: гръбнак, коленни стави, тазобедрена става, ходила, шийни прешлени.

Ето няколко лесни упражнения за раздвижване на гръбнака:

Упражнение 1

Легнете на пода по гръб и сложете ръце под главата. С леки движения напред повдигайте главата и тялото от кръста нагоре. Не трябва да се достига изправено положение, защото именно тогава кръстът се натоварва най-много. Целта на упражнението е да се засилят мускулите в областта на гърба и да се раздвижат прешлените и дисковете в поясната част на гръбнака.

Упражнение 2

Легнете на пода по гръб с изпънати ръце и крака. Повдигнете единия крак и докато го сгъвате към тялото наведете торса леко напред. При изпъване на крака в изходна позиция, тялото също се отпуска назад. Повторете няколко пъти, а след това повторете същото упражнение и с другия крак.

Упражнение 3

Легнете на пода по гръб с изпънати крака и ръце до тялото. Постепенно свийте краката до тялото. Опитайте се да ги прилепите още по-близо като си помагате с ръце. Когато успеете да ги обхванете с ръце, задръжте в тази позиция няколко секунди. След това отпуснете тялото отново и повторете упражнението още 2 пъти.

Упражнение 4

Легнете на пода по корем с изпънати ръце и крака. Повдигнете леко лявата ръка и десния крак като задържите тялото в тази поза за около 5 секунди.  Направете по 3 повторения за всяка ръка.

Упражнение 5

Поставете колене на земята и изправете тялото си. Сложете длани пред коленете и започнете да правите малки “стъпки” с ръце напред, като усещате леко опъване на гръбначния стълб. Главата трябва да остане изправена и с поглед, насочен напред. Останете с опънати ръце върху земята за около 5 сек. Върнете се в изходна позиция като се изправяте постепенно, придвижвайки назад ръце. Повторете поне 5-10 пъти.   

Не забравяйте, че идеята на тези упражнения е да ви развижат, а не да ви натоварват. Правете ги плавно и постепенно и сами ще забележите промяната.

Друг начин за превенция е грижата за ставите чрез набавяне на организма на достатъчно количество глюкозамин сулфат, хондроитин и витамин С, които помагат да се постигне оптимален баланс между процесите на изграждане и разрушаване на ставния хрущял, като стимулират първите и потискат вторите. Във Flexodon C трите съставки са разработени в съответните пропорции, необходими на организма на дневна база. Повече за продукта може да прочетете тук: http://flexodon.bg/