Защо колагенът е важен за здравето на костите?

zashto-kolagenat-e-vajenНай-лесният отговор се крие в самото му наименование, което идва от латинското „colla et genmen“, буквално преведено „произвеждам лепило“. Именно това е и колагенът за нашето тяло – „лепилото“ в организма, което свързва и поддържа тъканите.

Какво е колагенът? Той представлява протеин, който се намира в големи количества в нашето тяло в костите, кожата, хрущялите, сухожилията, съединителната тъкан, мембраните и кръвоносните съдове. Процентно изразено: 15-20 % от тялото ни съдържа колаген, като от всички протеини в него той заема около  30 %.

Самият колаген е изграден от спираловидни влакна – три вериги с над хиляда аминокиселини. Едни от най-важните от тях са глицин, аланин, пролин и хидроксипролин, последната от които е от изключително голямо значение за стабилността и устойчивостта на колагена. Тя се синтезира след промяна на аминокиселината пролин след първоначалното създаване на веригата на колагена. Тази реакция изисква наличието на витамин С, който позволява добавянето на кислород към процеса. Тъй като в организма не се синтезира самостоятелно витамин С, е необходимо да си го набавяме допълнително чрез храната. Липсата на витамин С забавя образуването на хидроксипролин и оттук и това на колагена.

В тялото колагенът се произвежда и реновира самостоятелно. Конкретно в костната тъкан цялостният процес трае около една година, а в кожата около 140-160 дни.     

   

Къде има колаген? Повечето хора свързват колагена само с козметиката и здравето на кожата, но той се съдържа и в белите дробове където заедно с друг протеин (еластин) спомага за това те да се издуват и свиват при вдишване и издишване. Стените на кръвоносната система също съдържат колаген, който и помага да бъде еластична и разтеглива. Колаген има два от петте слоя на роговицата на окото като определя нейната гъвкавост, форма и устойчивост.

Колаген се съдържа в отделни части на организма в различни количества спрямо еластина: в мускулите, сухожилията и кожата. Съотношението е 3:1, в костите е 3:0, в съединителната тъкан и хрущялите е 1:3, а в дробовете – 2:3.

Познати са различни типове колаген като колагенът от първи тип се съдържа предимно в кожата и костите, от втори тип – в хрущялите и очите, от трети тип – отново в кожата заедно с този от първи тип, но и в мускулите и в кръвоносните съдове, от четвърти тип – в мембраните.  

Защо е важен? Именно защото се съдържа в цялото ни тяло. Той ни прави видимо по-здрави като спомага за това да изглеждаме добре с еластична и здрава кожа, но най-съществената му фукция е свързана със здравето на костите, които са изградени почти изцяло от този протеин.

Липса на колаген. Тялото ни произвежда колаген всеки ден, но неговото количеството намалява с възрастта. Този процес започва след 25-годишна възраст като за една година производството спада с 1,5 %. Това означава, че до 35-годишна възраст се губят 15 %, а до 45-годишна възраст – 30 %, към които се добавят и още, защото с всяка измината година размерът на първоначалната загуба расте. Към естествения спад в производството на колаген могат да се добавят и допълнителни фактори, които влияят негативно и също спомагат за неговата редукция –  прекомерна употреба на цигари, алкохол, кафе и наличие на стрес.

Остеопорозата също не се проявява само заради липса на фосфор и калций, но и на колаген, без който костите не могат да се минерализират.

Научни изследвания доказват, че липсата на колаген, причинена от намаленото производство в тялото и недостатъчното набавяне чрез храна, води до болки в гърба, от които се оплават 80 % от французите. В Германия и САЩ пък отчитат добри резултати при прием на колаген над 50-годишна възраст, благодарение на който чувствително се намаляват ставните болки, редуцира се приемът на аналгетици и се подобрява цялостното движение на тялото.

Според нутриционистите една от причините за увеличаването на ставните заболявания и намаленото производство на колаген се крие в храната, която ядем. Преди години бульоните, на базата на животински кости, са присъствали задължително в менюто ни, докато сега тези навици отшумяват за сметка на готовите продукти. Въпреки това липсата може да се консумира с храни като: риба, месни продукти (пуешко и говеждо месо), пшеница и др. Голяма полза има и от плодовете и зеленчуците, чиито витамини спомагат за усвояването на колагена.

Флексодон подпомага защитата на хрущяла и образуването на колаген за нормалната функция на ставите. Съдържа глюкозамин сулфат (глокозаминът е изграждащ елемент на хрущялите), хондроитин (съставка на съединителната тъкан) и витамин С, който има важна роля при образуването на колаген. Трите съставки взаимно потенцират полезните си ефекти. Приема се три пъти дневно по време на хранене или след хранене. Повече за продукта може да прочетете тук:

http://flexodon.bg/